1.4. El mètode científic

Doc2-page-001El mètode Científic

El mètode científic és el mètode que empra la Ciència per descobrir com funciona el món que ens envolta. No ens garanteix la certesa absoluta, però ens permet anar coneixent cada vegada millor l’univers, les seves lleis i el seu comportament.

El mètode científic té la seva base en l’experiència, però no és només experiència, es completa amb raonament, matemàtiques i lògica per, mitjançant noves experiències, comprovar que no s’ha errat.

Podem considerar que el mètode científic consta, essencialment, de cinc fases, encara que de vegades, i en algunes ciències, poden faltar algunes d’elles:

  1. OBSERVACIÓ: El primer pas és observar el món que ens envolta per plantejar-nos qüestions i dubtes sobre el seu mecanisme i el seu funcionament. Hem de reconèixer què és el que no sabem i volem conèixer, perquè reconèixer la nostra pròpia ignorància suposa el primer pas per superar-la.
  2. ELABORACIÓ D’HIPÒTESIS: Explicar els fets observats pressuposa elaborar hipòtesis que puguin explicar com i perquè es produeixen els fenòmens observats. De vegades basta una única hipòtesi, però en la majoria dels casos, precisam de vàries, conjuntament per explicar-los.
  3. DEDUCCIÓ DE NOUS FETS: La hipòtesi o les hipòtesis plantejades han de permetre predir nous fets que encara no han estat observats. Si no poden predir nous fenòmens la hipòtesi no és científica i no serveix per augmentar el nostre coneixement.
  4. EXPERIMENTACIÓ: Es realitzen experiències per observar els fenòmens predits. Si s’observen, la hipòtesi es converteix en una teoria i podem suposar que és vertadera. Si no se compleixen les prediccions de la hipòtesi, és falsa i hauríem de plantejar una altra hipòtesi per explicar els fets.
  5. PUBLICACIÓ DELS RESULTATS: Finalment es publiquen els resultats obtinguts per a coneixement general i que altres científics puguin basar-se en els nostres descobriments per establir noves hipòtesis i teories.

Una teoria és una hipòtesi o un conjunt d’hipòtesis, provades o no provades, que tracten d’explicar un fenomen de la naturalesa. Les teories s’ajuden dels models per tractar d’explicar els comportaments observats.

Un model és una representació simplificada d’algun fenomen, per poder entendre i explicar-ho.

La Ciència és un procés en contínua construcció i els seus coneixements ajuden a adquirir-ne de nous. Si una llei, Teoria o Principi de la Ciència es demostra que no són correctes, es canvia per una altra que expliqui millor els fenòmens observats.

La física i la química són ciències experimentals perquè utilitzen l’experimentació per realitzar els seus estudis.

La Física és la ciència que estudia els canvis físics que tenen lloc en la matèria, és a dir, aquells canvis que no alteren la naturalesa de la mateixa.

La Química és la ciència que estudia la composició i les combinacions de les substàncies i les transformacions que afecten la pròpia naturalesa.

Naixement i desenvolupament del mètode científic

Frans_Hals_-_Portret_van_René_DescartesFrancis_BaconSi bé els primers enunciats del que seria el mètode científic provenen d’Aristòtil, aquest es va anar desenvolupant als llargs dels segles i, al segle XVII, Francis Bacon (fig. 1) va contribuir en aplicar la matemàtica a l’estudi de qualsevol ciència, afegint meticulositat i resultats comprovables.

Rene Descartes (fig. 2), també al segle XVII, va realitzar importants contribucions pel costat de la filosofia i va establir el marc del que és avui el mètode científic, que buscava lliurar una evidència indubtable dins dels resultats d’un estudi, mitjançant la utilització de les dubtes. No podia donar-se per fet res que tingués un dubte racional. Havia utilitzar-se el mètode per provar coneixement genuí i la forma d’identificar-.

Cal entendre que en aquests temps ciència i religió solien anar de la mà i, a separar-les, es buscava arribar a una ciència pura. El mètode científic que coneixem ara va seguir desenvolupant-se al llarg dels segles i el seu ús correcte determina la validesa d’un estudi.

ACTIVITAT. Per poder comprendre millor com es va anar desenvolupant el mètode científic, que millor que investiguis aquest procés al llarg de la història. Elabora una línia temporal, incloent les principals aportacions. Abaix tens un exemple amb la història de l’i-phone.

timeline

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s