1.3.1. Activitats relacionades amb el mètode científic

1. Llegeix el text “Característiques del treball científic” (Mario Bunge) i realitza a continuació les activitats.

“Tot treball de recerca es fonamenta en el coneixement anterior, i en particular sobre les conjectures millor confirmades. La investigació científica és metòdica, procedeix, conforme amb regles i tècniques que han resultat eficaços en el passat, però que són perfeccionades contínuament. Una de les regles de procediment és la següent: les variables rellevants s’han de variar una cada vegada.

No hi ha regles infalibles que garanteixin per endavant el descobriment de nous fets. La metodologia científica no produeix automàticament el saber, però ens evita perdre’ns en el caos aparent dels fenòmens, si més no perquè ens indica com no plantejar problemes.

La metodologia científica és el conjunt de procediments pels quals:

a) es plantegen els problemes científics

b) es posen a prova les hipòtesis científiques.

Si per estudiar el període d’un pèndol, variem alhora la longitud del fil, el valor de la massa que penja i la temperatura de l’habitació no podrem precisar a quina d’aquestes tres coses es deu que el període del pèndol variï.”

Bunge, M.: La ciència, el seu mètode i la seva filosofia, 1972, Segle Vint, Buenos Aires.

    1. Localitza al text el significat dels termes o expressions que no coneguis i subratlla, en una segona lectura, les idees més importants d’aquest.
    2. Fes un esquema del text, diferenciant les seves parts.
    3. Defineix, en no més de tres línies, què és per a tu el mètode.
    4. Té importància una experiència si el resultat que s’obté de la mateixa és negatiu?
    5. Explica l’afirmació: «la metodologia científica no produeix el saber, però ens evita perdre’ns en el caos aparent dels fenòmens»
    6. Escriu un comentari personal sobre el text: claredat d’exposició, propòsit de l’autor, interès de la lectura, etc.
    7. Distingeix entre els termes:
      1. Variable dependent, variable independent i de control.
      2. Llei científica, teoria científica i model.

2. Visiona el video: “Mètode Científic i Pensament Crític” i contesta les preguntes següents:

    1. Què vol dir que la Ciència és una empresa col · lectiva?
    2. Quins són els rituals de la Ciència?
    3. Quina és per a la Ciència l’única veritat sagrada?
    4. Què vol dir que totes les suposicions han de ser examinades críticament? i què significa que els arguments de l’autoritat no valen res?
    5. Què fer amb el que no és coherent amb els fets?
    6. Per què la Ciència és el millor que tenim?

3. Respòn:

    1. Què és la ciència?
    2. Quan i on sorgeix?
    3. Com sorgeix?
    4. Com evoluciona? Quines són les grans concepcions sobre la ciència al llarg de la història?
    5. Quines diferències hi ha entre la ciència i la tecnologia?
    6. Quan sorgeix la ciència i la tecnologia? ¿La seva evolució és paral · lela al desenvolupament científic? Quines han estat les seves relacions mútues?
    7. Quines són les característiques del treball científic?
    8. Tracta d’enumerar els aspectes fonamentals que caracteritzen les diferents activitats que formen part de la metodologia científica.
    9. Explica quin pot usualment considerar la primera etapa d’una investigació científica?
    10. Exposar les idees sobre el concepte d’hipòtesis científica, assenyalant les seves característiques essencials.
    11. Assenyala les semblances i diferències entre una observació ordinària i un experiment científic.
    12. Assenyala alguna de les tècniques adequades per a la interpretació dels resultats d’un experiment.
    13. A manera de síntesi, dissenya un diagrama d’investigació, que reculli els diferents aspectes de la metodologia científica i compara’l amb el proposat.
    14. Explica la manera de creixement de les ciències. Supòsit que s’hagi definit una magnitud C que determini de forma aproximada el nivell científic d’una època, tractar de representar qualitativament quina seria la variació de C en funció del temps. Plasmar en aquest gràfic la forma d’evolucionar els coneixements científics en un domini determinat.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s