2.5. Una dieta saludable i equilibrada

S’anomena DIETA al conjunt de substàncies sòlides i líquides que ingerim com a aliment al llarg del dia.

La quantitat d’energia i nutrients depèn de l’edat, sexe i grau d’activitat física. Però hi ha uns criteris generals per definir la dieta equilibrada tenint en compte: la quantitat de nutrients, la varietat, la qualitat, l’equilibri dels seus components i l’adequació a cada individu. La dieta ha de cobrir les necessitats diàries de tots els nutrients de l’organisme. És important conèixer:

  • Les quantitats d’aliments que prenem.
  • Les propietats dels aliments.
  • El valor energètic dels aliments.
  • Les característiques d’una dieta saludable.

DIETA ANIMACIÓ

Dieta saludable

Una dieta saludable és aquella que és completa i equilibrada.

  • Completa: perquè subministra aliments de tots els grups de nutrients necessaris per a l’organisme.
  • Equilibrada: perquè que els nutrients presos es fan en les proporcions adequades.

Segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut), una dieta equilibrada és aquella que aporta energia procedent en un 55-60% dels glúcids, un 30-35% dels lípids i un 10-15% de les proteïnes.

Una dieta equilibrada contiene 55% de glúcidos, 34% de lípidos y 11% de proteínas

Els criteris per a elaborar una dieta saludable són:

  • Consumir aliments diversos, de tots els grups i en les proporcions indicades en lapirámide dels aliments.
  • Beure aigua en quantitat suficient per a una bona hidratació i eliminació de deixalles i toxines, de litre a litre i mig diàriament, però no en forma de begudes ensucrades i refrescs.
  • Consum moderat de sal i productes salats per prevenir la hipertensió arterial.
  • Ingerir aliments rics en fibra i poc refinats per a un menor aportació de calories.
  • Consumir fruites i verdures fresques per l’aportació diària de vitamines, sals minerals i fibra.
  • Prendre olis vegetals, principalment d’oliva, i peixos, per la seva contenc en greixos insaturats, més sanes que els saturats.
  • Reduir al mínim la ingesta d’embotits i hamburgueses pel seu alt contingut en greixos saturats, augmentant el de carns blanques com el pollastre i disminuir la presa de dolços i brioxeria pel seu alt contingut en sucres i greixos.
  • Ingerir aliments, almenys cinc vegades al dia, però de forma no molt abundant i mai ometre l’esmorzar.
  • Realitzar un esmorzar complet, amb llet, cereals i fruita, per prendre l’energia necessària al començament de l’activitat diària.
  • Fer sopars lleugers, prou per recuperar energia però no en excés ja que dificultaria el descans.
  • Tot això ha d’anar acompanyat d’un exercici moderat almenys tres vegades per setmana i un descans diari de 8 hores.

La dieta mediterrània

Es denomina així a la dieta tradicional dels països banyats pel Mar Mediterrani i que es caracteritza per uns hàbits alimentaris considerats com molt saludables i equilibrats.

Es caracteritza per:

  • Alt consum de fruites i verdures.
  • Ús gairebé exclusiu de l’oli d’oliva.
  • Consum habitual de pa, llegums, cereals i els seus derivats.
  • Consum preferent de peix.
  • Baix consum en sucres.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s