Les cèl·lules són microscòpiques, és a dir, són tan petites que no es distingeixen a simple vista (mesuren entre 0,001 i 0,1 mm); per això, per observar-les necessitem l’ajuda d’un microscopi.
a. Les estructures bàsiques de totes les cèl·lules
Totes les cèl·lules tenen tres estructures bàsiques: la membrana plasmàtica, el citoplasma i el material genètic.
- La membrana plasmàtica és un embolcall molt fina que envolta la cèl·lula i que regula l’intercanvi de substàncies amb l’exterior.
- El citoplasma és el líquid espès que omple l’interior cel·lular. Conté diversos orgànuls cel·lulars, que són estructures encarregades de realitzar les funcions cel·lulars.
- El material genètic (ADN) és una substància amb aspecte fibrós que controla l’activitat cel·lular.
b. Els tipus de cèl·lules
Depenent d’on se situï el seu material genètic, es distingeixen dos tipus de cèl·lules: les procariotes i les eucariotes.
Les cèl·lules procariotes
Les cèl·lules procariotes tenen l’ADN al citoplasma. Són el tipus de cèl·lules característiques dels bacteris.
Aquestes cèl·lules tenen una paret cel·lular rígida que envolta la membrana. Algunes tenen també filaments (com els flagels, que poden agitar per desplaçar-se).
Els seus únics orgànuls són els ribosomes, que fabriquen proteïnes.
Les cèl·lules eucariotes
Les cèl·lules eucariotes tenen el material genètic (ADN) dins d’un orgànul anomenat nucli. Són el tipus de cèl·lules que tenen les plantes, els animals, els fongs, les algues …
Aquestes cèl·lules tenen una gran varietat d’orgànuls. Alguns, com els ribosomes (que fabriquen les proteïnes), els lisosomes (que digereixen substàncies) o les mitocòndries (que produeixen l’energia que la cèl·lula necessita) són comuns a totes les cèl·lules eucariotes. En canvi, altres són exclusius de les cèl·lules de determinats éssers. Per exemple:
- Les cèl·lules vegetals, com les de les plantes i les algues, tenen cloroplasts (els orgànuls que realitzen la fotosíntesi) i grans vacúols que emmagatzemen aigua. A més, tenen una paret cel·lular rígida que protegeix i dóna forma a la cèl·lula.
- Les cèl·lules animals, com les que tenen els animals, tenen uns orgànuls anomenats centríols, que intervenen en la divisió cel·lular i en la formació de cilis i flagels (uns filaments responsables dels moviments cel·lulars).
Retroenllaç: 1 ESO | BIOLULIA